Sara och om livet.

Skillnader

Kategori: Allmänt

 
 
Det är vissa skillnader mellan de svenska och det norska folket. Eller deras beteende kanske man ska säga. Det märker jag mycket av kunderna i butiken. Det är både för och nackdelar såklart, och som en helt typisk svensk butikssäljare så kan jag ibland inte låta bli att bli lite irriterad ibland............ på de kära kunderna.
 
Men en sak som är lite kul med dessa skillnader är att norrmän som jag har upplevt det inte följer den så kallade jantelagen, och det är ibland kul, ibland mindre kul. Inte för att jag menar att jantelagen är en lag att följa.. 
 
Igår besökte jag ett badhus för att simma lite, och där kommer jag i bikini och ja, jag ska bara simma lite. Det var för övrigt flera år sedan jag gjorde det så förväntningarna var inte jättehöga. I duschen ser jag enbart kvinnor med baddräkt, Och då pratar vi inte baddräkt du köper för att vara snygg i, eller ha på semestern. Snarare baddräkt av tävlingsvariant. Tänkte inte mer på det utan gick ut i bassängen.. Väl där ser jag i princip bara baddräkter och tajta badbyxor, och säkert varrannan människa hade också badmössa och simglasögon. Sekunderna jag står och tänker om jag ska gå hem igen eller hoppa i den där bassängen och vara inte simkunning bland de proffsen var långa. Men ja, skitsamma, nu är jag ändå här. Gick för övrigt lite halvt vilse när jag letade badhuset också så det hade varit lite halvjobbigt att åka hem igen. Hoppar i och inser att simma är som att cykla, gick finfint. Jag tillhörde nog den hälften av de som simmade som simmade också, inte vila vid kanten, inte halvt plaska sig fram. 
Det är så typiskt norge att ha värsta utrustningen, men kanske inte ha behov för den. Men jag gillar det också, det är väl lika bra att gå all in och det ändå ska göras! Jag vill tro att att i Sverige att folk som knappt kan simma, eller inte orkar mer än 3-400 m i bassängen hade kommit dit i tävlingsbaddräkt, badmössa och simglasögon. För då sticker du ut och är lite bättre än alla andra, och det är lite förbjudet det. 
Jag hade mig några goda skratt i bassängen, trots att jag var en outsider i bikini och bara en vanlig tofs i håret. Tror jag ska besöka simhallen nästa vecka igen, men då kanske jag måste köpa baddräkt, badmössa och simglasögen.. Vill ju inte sticka ut. :)
 
Nu är rummet städat, sängen bäddad.. Nu ska bara maten lagas, jag ska duschas och sen är den här dagen gången också. 
 
/ Den typiska svensken..
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: