Sara och om livet.

Suprise!

Kategori: Allmänt

Har inte kollat posten på ett tag, eller på några veckor rättare sagt.. Jag har tänkt att ingen vill mig något, och att jag får telefonräkningen på mailen. Kom för övrigt på nu att en försäkring kanske vore något att tänka på. För en klant som mig vore det verkligen på tiden att jag ordnar det. Eller klant, jag bor för övrigt också i Oslo, ficktjuvarnas mecka. Väntar bara på att iphonen och plånboken ska ryka. Meeeeeen om iphonen försvinner så kanske jag inte gråter ihjäl mig då,............ en anledning till iphone 5! Gör kanske inget om datorn åker i golvet heller.. Trodde den var på ruinens brant för några veckor sedan, men tyvärr inte.
 
 
Suprisen i posten var i allafall detta:
 
 
 
Första tanken var på riktigt, jag kastar det. Jag orkar liksom inte krångla mer med papper hit och dit och överallt, och jag orkar inte typ "hej, vart är du någonstans?!" (Har för mig att du fick ett sådant brev Elin? Till din adress liksom.. ) Och försäkringskassan? Har aldrig i mitt liv varit i kontakt med dem. Men sedan tog väl mitt vuxna jag över, (buhuu.. gammal) så jag öppnade skiten. 
 
 
Jaha, skatteverket hade liksom beslutat att avregistrera mig från folkbokföring i Sverige. Kändes lite tungt i det svenska hjärtat att få de svart på vitt. Visste ju att jag bodde här, men det här kändes hårt.. och konstigt. Hejdå sverige liksom. Har iallafall ett svenskt körkort som jag hoppas inte får ett nytt hem tack vare en ficktjuv, för jag vill faktiskt inte ha ett norskt. på riktigt. För det får man tydligen inte utfärda ett nytt i Sverige när man är avregistrerad.... Fan liksom, AVREGISTRERAD?? De kunde väl ändå använda något mer passande ord, det är en människa vi pratar om. Känns som det bara raderat mig ur systemet nu. 
Försäkringskassan då, vad ville dem? Det minns jag inte ens nu.. Eller jo, de vill veta vad jag gör i Norge och om jag kommer flytta till Sverige igen inom ett år. Fick även erbjudande om att behålla min rösträtt i Sverige, det var ju generöst, tack, inte glömd för alltid.
 
Det är inte bara bara att flytta till ett annat land. Kan ju tillägga att det är en del papper och skit att styra med här också.. I ♥ Skattetaten. Undrar när jag ska få mitt skattekort (en papperslapp man måste ha när man jobbar, för att de ska se att man jobbar lagligt? eller vad det nu ska vara bra för. Annars drar de 50% skatt också, tror i ärlighetens namn inte att den norska staten behöver 50% av min lön...).. och norska personnummer. Man är liksom lite beroende av ett personnummer då. Kan vara bra att ha när man ska skaffa t.ex. ett telefonabonemang (som inte kostar massor) eller besöka en läkare osv.. Känns liksom lite viktigt att ha. Men jaja, jag har ju snart överlevt mina fyra första månader i det här landet, så jag överlever nog några till utan personnummer. 
 
Nu ska jag gå och sola. Måste få lite ljus, och lite färg. Om du skulle se mig nu pappa så skulle du säga att jag såg sjuk ut, är väldigt blek, sliten och trött. 
 
Tack å hej!
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: